بوتان: این انتخابات یک موقعیت مهم برای کوردها است

لزگین بوتان نماینده سابق ه.د.پ گفت: این انتخابات برای کوردها جهت بازگرداندن دموکراسی و شکست این رژیم دیکتاتوری بسیار مهم است.

لزگین بوتان نماینده سابق حزب دمکراتیک خلقها(ه.د.پ) درباره جریان انتخابات با آژانس خبری فرات (ANF) صحبت کرد.

بوتان با بیان اینکه ترکیه اکنون به شکلی سرنوشت ساز به سمت انتخابات می رود، گفت: این انتخابات برای خاورمیانه، ترکیه و به ویژه برای کوردها بسیار مهم است. ترکیه از نظر اقتصادی نیز با مشکلات جدی مواجه است. اگر دیکتاتوری و حامیان جنگ در این انتخابات پیروز شوند، این راه را به روی فجایع بزرگ باز خواهد کرد. بنابراین، این انتخابات برای کوردها، برای مردم ترکیه و برای مردم خاورمیانه بسیار مهم است تا دموکراسی احیا شود و این رژیم دیکتاتوری شکست بخورد.

بوتان درباره توافق لوزان صحبت کرد و خاطرنشان کرد که این انتخابات یک انتخابات سرنوشت ساز است. بوتان اعلام کرد که برای حفظ هستی، هویت و زبان کوردی باید سیاستمدارانی که به نمایندگی از خلق کورد سیاست می کنند، باهم متحد شوند و گفت: باکور کوردستان بخش بزرگی از کوردستان است. انتظارات زیادی وجود دارد. یعنی اکنون دولت ترکیه در موقعیتی قرار دارد که می تواند در سه بخش دیگر مداخله کند. تا آنجایی که تحولات باکور کوردستان دولت ترکیه را از نظر دموکراسی سفت و سخت می کند، این امر باعث کاهش حملات و فشارها بر سه بخش دیگر کوردستان نیز می شود.

از این منظر ما بااراده هستیم. خلق کورد از این لحاظ دست از حقوق خود برنخواهند داشت. اما آیا این کافی است؟ نه. آیا خطری وجود دارد؟ بله هست. ما می خواهیم 14 مه؛ عامل صلح، آزادی، دموکراسی و عدالت باشد.